ÉletIskola – Szelek hava

IMG_8886Káoszból rend… Így lehetne összefoglalni a múlt hónap ÉletIskolájának történéseit. A „szelek” április első hétvégéjén elrepítettek minket a Balaton-felvidékről a Börzsönybe. Azt hiszem, nem kell magyarázni, ha az első időszakban mindenre volt gondunk – az otthontanulást kivéve. Összedobozolás, felcuccolás, átköltözés, lecuccolás, kidobozolás, helyrerakás, és mindez duplázva, két ütemben… Április első két hetében szó szerint hullák voltunk, az életiskola tényleg magáról az életről szólt. A gyerekek, sokszor a barátokkal együtt, zsákokat hurcolásztak, polcot szereltek össze, dobozokat tologattak…

12939109_1152454194785264_993956704_nAztán szép lassan helyre rázódtunk, és elindulhatott a nagy kaland. Gyökeres változás állt be az életünkben minden téren: új otthon, új kert, új falu, új közösség – és új életiskola. Három szakaszt kell itt megkülönböztetni: ez a mostani, késő tavaszi az ismerkedés, az egymásra hangolódás, az összeszokás időszaka. A nyári a sokkal szabadabb, mind időben, mind tematikában kötetlenebb szakasz. És ősszel fog kezdődni egy sokkal rendezettebb, összeszedettebb együttlét a gyerekekkel.

DSCF9632Hogy kikről is van szó? Mivel az én nagylányom Abán gimis, ezért nálam négy gyerek tartozik a csapathoz, a baráti/szomszéd családból pedig a három nagyobb gyerek, ott a legkisebb még ovis korú, de sok mindenben azért ő is részt vesz. Szóval van két hatodikos (fiúk), két negyedikes (lányok), egy másodikos (lány), és két elsős (lány és fiú). Mi vagyunk a Börzsönyi ÉletIskola (lehet, hogy majd fogunk találni egy jobb, kifejezőbb nevet, most egyelőre maradjunk ennél).

12938293_957493567697201_1233181649061891748_nKitaláltunk egy rendet, most teszteljük, mennyire válik be. Hetente két napot vannak a gyerekek nálam, kettőt a barátnőmnél. Hétfő-szerda az enyém, kedd-csütörtök az övé (iszonyat furcsa, hogy van két szabad délelőttöm!). A péntek kötetlenebb családi nap, amikor pl. kirándulunk (már volt is egy ilyen a várba), vagy kézműveskedünk (legutóbb tulipánokat hajtogattak).

13076785_1068080453237515_8161313578302953852_nA komolyabb, sulizósabb napok (nálam) a következőképpen alakulnak. Megérkeznek a gyerekek, és be se jönnek a házba, kint maradunk a teraszon. Mindig mozgással kezdünk. Először valamilyen gimnasztikával, megtornáztatjuk karunkat vagy lábunkat, nyújtunk, jógázunk… Aztán kimegyünk futni. Mindig végigfutjuk Almáskert egyik utcáját, és közben mindenféle lépő- meg ugráló-gyakorlat is sorra kerül. Ez nekem is nagyon jó, mert egyedül sose tudom rászánni magamat a futásra, így meg legalább kimozdít a csapat. Mert ugye mondanom se kell, hogy én is mindent csinálok velük együtt.

13001100_1079545478774299_363523943318104104_nVisszatérve népi játék következik: pl. Itt a kosár, mi van benne, Áronnak volt hat fia vagy Elvesztettem zsebkendőmet. Szóval mozgunk, énekelünk, és jót szórakozunk. De törtünk már sót, és vittük egymást tűzoltó-fogással is.

11215533_1084925348236312_4655124055216242652_nEzután következik a benti világ. Leülünk körben a szoba közepére, a nagy, színes szőnyegre. Középen gyertya, mindig a soros gyújtja meg. Kezet fogunk, énekelünk, ugye tudjátok? Ég a gyertya ég… A beszélgető-kör segíti az átmenetet az otthoni közeg és az iskolás tér között. Elmondják, mi történt velük előző nap(okon), mit álmodtak, milyen terveik vannak délutánra vagy hétvégére… Nagyon nehéz rászoktatni őket, hogy ne vágjanak egymás szavába – ebben segít a „beszélő bot”, ez hol egy agancs, hol a dobverőm, mindig más. A lelki ráhangolódást pedig az angyalkártyák segítik.

13092175_1084929091569271_5285507181704046952_nEzután énekelni szoktunk. Olyan dalokat főleg, amelyek az évkör adott szakaszához kapcsolódnak, pl. Tavaszi szél, Somvirág, Orgona ága, vagy a barátnőmnél: Hol jártál az éjjel, cinegemadár? Által mennék én a Tiszán… Ekkor megbeszéljük, az év melyik szakában járunk, milyen évszak, milyen hónap, mi nyílik, mi érik, mi a nap-jegy, mik az aktuális ünnepek.

IMG_8899Ezután kettéválik a csapat. Hétfőn én a nagyokkal kezdek, a kicsik jó időben a teraszra vonulnak, rossz időben a hálószobánkba – szerdán pont fordítva. Az önálló munka sokféle lehet. A kicsik mese- vagy mondókás-könyvekből olvasnak (Vackor Márti), a nagyok komolyabb témákról, mint pl. lovagi tornák, könyvnyomtatás, régi szerszámok vagy pénzek. Néha számtani feladatokat is megoldanak, az egészen egyszerű alapműveletektől kezdve az írásbeli szorzáson-osztáson át a logikai és gondolkodtató fejtörőkig. Ilyenkor párokban vagy közösen dolgoznak, és általában nagy szokott lenni a hangerő, amikor nem megy egy-egy nehezebb rész, de legalább csinálják. A kicsik tök szorgosan és csendesen dolgoznak, abszolút önállóan .Ha befejezik az olvasást, akkor maguktól kitalálnak valami írást, számolást, vagy egyszerűen rajzolgatnak.

13083270_971071333006091_1923196148385288985_nMindeközben én foglalkozom a csapat másik felével. A nagyokkal történelem a témakör (még mindig, tudom, kissé nagyon elhúztuk). Ami átkerült erre a hónapra, az az Árpád-házi királyok vége, az uralkodóház kihalása, az Anjouk, Luxemburgiak, egészen a Hunyadiakig. Ilyenkor mesélek a történésekről, a király főbb intézkedéseiről, csatáiról, képeket nézünk, a témához illő balladákat olvasok fel (pl. Zách Klára, Szibinyányi Jank vagy V. László). Minden témánál csak a legfontosabb évszámokat és a kulcsszavakat, kifejezéseket jegyzik fel, mint pl. visegrádi palota, nándorfehérvári diadal, lefejezés, merénylet, parasztlázadás, kiskirályok, keresztes hadjárat, végvárak, stb. Sokszor kalandozunk el a témától, pl. Károly Róbert aranyforintjairól az inflációra, a középkori városokról az akkori higiéniára, a keresztény egyházról a boszorkányüldözésre terelődött a szó, és ezt mindenki nagyon élvezi. Az elgondolkodtató kérdéseket szeretik: Vajon ez miért történt? Ha ti lettetek volna a király, hogy cselekedtetek volna? A társadalmi piramis ellentmondásai… Egyensúly a királyi egyeduralom és a főurak hatalma között… Stb. Ezt kiegészítjük játékokkal, pl. olyan kártyával, amelyen pont a most tanult királyok vannak.

12998523_1079542942107886_4380082504404679591_nA kicsik nekem hangosan olvasnak (főleg a Zengő ábécéből), mindenféle betű- meg szórejtvényeket, játékokat csinálunk (ország-város, papír-lehajtós, szó-kiegészítős), az ábécé-sorrendet minden alkalommal szókártyákkal gyakorolják.

A végén közösen angolozunk kint a teraszon. Ebben az alapozó szakaszban most még csak szóban, ősztől a nagyokkal majd írásban is. Egyelőre a testrészek és a köszönések átismétlésére került sor, olyan dalokkal, mint: You put you righ hand in, Head and shoulders, Daddy finger. Nagyon szeretik hogy a dalokat mozgással kísérjük, így könnyebb a megértés, és megy a sok röhögés. Aztán mindig átvesszük az aznap tanult új szavakat, pl. mondok egy testrészt, ők megmutatják, vagy mutatom magamon és ők mondják a testrész nevét…

13102867_971071409672750_758909205696145688_nBarátnőmnél sok a hasonlóság (pl. mozgás és ének), de más a téma. Ő is megfuttatja őket, a tornát hol a fiú, hol a lányok mutatják, pl. nyújtanak és légzőgyakorlatokat végeznek. Tízórai közben Czárán Eszter évszakos könyvéből szokott felolvasni: pl. kutyás népmese, a gulyás története, és ehhez kapcsolódóan beszéltek a paraszti létről, (ménes-gulya), gyűjtöttek közmondások a kutyáról…

12512248_1079545188774328_1401940174706491881_nNála főként a számtanon-mértanon volt eddig a hangsúly. A nagyok az 1000-10000-es számkörben számoltak, főleg osztottak-szoroztak, néha egyszerű írásbeli műveleteket, néha viszont gyakorlati példákon keresztül, úgy mint: Mennyiért lehet eladni a házikenyeret? vagy: Kisház tervezése agyagszükséglettel. A kicsik számegyenest csináltak, ez a műveletekben és a számszomszédok megtalálásában is segít. Tisztázták a páros-páratlan fogalmát, oda- s visszafelé számoltak (százig!) egyesével, kettesével, tízesével.

13006515_1084926731569507_177749162049130125_nEmellett betűket rajzoltak homokba, és sok tevékenységek illusztráltak tárgyakkal, pl. énekhez kék nefelejcs, számoláshoz kő-adogatás.

Emellett családilag/csapatilag sok sétát tettünk itt a környéken, a faluban és az üdülőrészen is, a tónál meg a várnál. A kislányok voltak Budapesten játszótéren, homoksütitket gyártottak, Nagymaminál pedig gyurmáztak.

12998585_957493387697219_718311580473257950_nKende Norbival Bazsiba ment, ahol segített a kertjük rendezésében. Az apja kertjében is végzett terepmunkákat a tanyán. Születésnapjára utólag kapta meg édesapáméktól az ajándékot: pár kört mehetett a Hungaroringnél lévő gokart-pályán.

Virágnál két dolog említésre méltó a sok-sok-sok angolozás mellett: a Szent György napi hétpróba és az egy hetes erdélyi osztály-kirándulás (Torockó, Kalotaszeg).

A fentiekhez jön mostantól a kerti munka, amiről majd a következő havi bejegyzésben fogok részletesen beszámolni.

2016. május

3 thoughts on “ÉletIskola – Szelek hava

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s