ÉletIskola a Nyilas jegyében

img-002Valahogy én a Nyilas jegyét szorosan azonosítom őseink hagyományával. Ezért idén, a tavalyihoz hasonlóan, ebben az időszakban került sor nálunk a történelemre. Amit változatlanul úgy tanulunk, hogy Kendéhez igazítok mindent, szóval Csillag hiába ötödikes még csak, már ismeri az ókor történelmét, tavaly a középkort is átvette velünk, úgyhogy mire „felsős” lett, egyből az újkorba csöppent bele.

Persze ismétléssel kezdtünk: évszámok és nevezetes személyek segítségével idézték fel a tavaly tanultakat. Kiválasztottak egy-egy ókori civilizációt, az internetről olvastak róla, és kijegyzetelték azt, ami számukra újdonság volt. Aztán mikor láttam, hogy nagyjából felvették a fonalat, kérdések segítségével tekintettük át az összefüggéseket a különböző korszakok között. Hogyan változott a gazdaság, a társadalom és a vallás az őskortól a középkor végéig? Mivel tavaly a fő hangsúly a magyar történelmen volt (Árpád-háziaktól Hunyadiakig), most megnéztük azt, hogy hogyan alakultak mindeközben a nagy birodalmak. Ehhez nagy segítségünkre volt a történelmi atlasz, amit sokat lapozgattunk. És mikor ez is megvolt, fejest ugrottunk az újkorba.

img-460Hatalmas időszakot vettünk át, rengeteg történelmi személyt, eseményt ismerhettek meg a gyerekek. Én is nagyon élveztem, hogy sok mindent újratanultam velük, és sok dolog most tisztázódott bennem. Igen, a suliban megtanultunk évszámokat, történéseket, de hiába voltam ötös töriből, valahogy az összefüggéseket nem láttam át kristálytisztán. Például, hogy míg itthon ez és ez volt, addig épp külföldön ki uralkodott, milyen háború zajlott, stb. Nálam mostanra álltak helyükre a mozaik darabkái – már csak ezért is megéri itthon tanulni a gyerekeimmel.

Megoszlik a vélemény, hogy mikor kezdődött az újkor, mi a felfedezések korával indítottuk. A térképen nyomon követtük a leghíresebb felfedezők útvonalait, és megtanulták, melyik ország kinek lett a gyarmata. Ehhez kapcsolódóan Kende megnézte az „1492” című filmet, ami szemléletesen mutatja be Kolumbusz életét.

15356880_1202869926425342_1008769951_nÖsszeszedték a legfontosabb török elleni csatákat (hol, mikor, kik harcoltak, és milyen eredménnyel). Az évszámok közül az 1526 (Mohács), 1541 (Buda), 1552 (Eger), 1566 (Szigetvár) tanulták meg. Ide kapcsoltuk az általuk már jól ismert „Egri csillagok” filmet; megnéztük azt a jelenetet, amikor a törökök cselle beveszik Budát.

A Dózsa-féle parasztlázadásban főleg a durva kivégzés érdekelte őket. Aztán áttekintettük Magyarország három részre szakadását, és részletesen foglalkoztunk a magyar királysággal (rendi monarchia, Habsburg uralkodók), a török birodalommal (török kifejezések, szultánok), és az erdélyi fejedelemséggel (népek, fejedelmek).

15621971_1805852062991024_3861227521618035034_n

Másik szerint a reformáció az újkor kezdete. Tanultunk Lutherről és Kálvinról, meg a különböző protestáns egyházakról: evangélikus, református, unitárius, anglikán. Ennek kapcsán szóba jött VIII. Henrik (és feleségei), majd az abszolút monarchia ürügyén a Napkirály, XIV. Lajos is. Külföldön maradtunk, és szót ejtettünk a 30 éves háborúról és a német birodalom feldarabolódásáról (Svájc, Osztrák, Cseh).

A Rákóczi-szabadságharcot főként önállóan, az internet segítségével dolgozták fel. Tervezzük újranézni a család egyik kedvencét, a kuruc-labanc időkben játszódót „Tenkes kapitányá”-t.

Aztán belevetettünk magunkat a forradalmakba: angol forradalom, ipari forradalom, francia forradalom. Végül több szempontból is összehasonlítottuk a feudalizmust és a kapitalizmust (gazdaság, társadalom, gondolkodás, sőt: divat).

img-443A fő-témánkkal összhangban a kicsikkel történelmi mondákat olvastunk: Csodaszarvas (Nimród, Hunor és Magor), Atilla (Isten kardja és temetése), Csaba királyfi, Vérszerződés (hét vezér),

A füzetükbe megalkották őseink családfáját.

A hozzánk hetente átjáró fiúk (barátnőm gyerekei) nagyon jó társasjátékok hoztak magukkal (Kalandozás a múltba), ahol az ősi magyar történelemmel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni és gyakorlati feladatokat megoldani. A 64 vármegyés társasjátékkal is megpróbálkoztak, de be kellett látni, hogy az túl bonyolult ennek a korosztálynak.

15320311_1202869946425340_1131810443_nAzért a kisebbekkel nem maradhatott el az írás-olvasás sem, egyéb témákban. Csillag a 39 kulcs nemtudomhányadik újabb részén van túl, Ilus Tea Stilton ezermilliomodik kalandját olvasta el Kincsőt pedig a Kisvakond bűvöli el (most direkt egy olyan részét választotta, ahol az órát lehet gyakorolni). A hangos olvasást például úgy gyakorolták, hogy a kis barátnőjüknek olvasták fel felváltva Kipp Kopp meséjét.

Kendét nem véletlenül nem említettem, ő változatlanul utál olvasni, szerinte az egész egy nagy hülyeség. A párom több ezer kötetből álló könyvtára előtt állva közölte, hogy ez mind szar. Nagyon bízom benne, hogy egyszer valamitől átszakad benne a gát (mint anno az apjában, aki szintén nem szeretett olvasni, de azóta nagy könyvfaló lett)…

img-457A kicsikkel egyszerre fejlesztettük a beszéd- és ritmuskészséget: mondókákat kombináltunk ritmusjátékokkal: pl. Antanténusz, Száncsengő.

Gyakoroltuk a helyesírást, különös tekintettel a j és ly-ra (még mindig elég csapnivalóan megy), valamint a szóvégi ó, ő, ú, ű-re (ez pár fokkal jobban). Kitértünk a dupla mássalhangzókra is (pl. megy – meggy), de ez még további gyakorlásra szorul.

Rájöttem, hogy a duolingo nagyon nemcsak angoltanulásra jó. Két másik területet is fejleszt: a helyesírást és az informatikát. Mert simán lehet, hogy értik „The boy eats.”, de ha azt írják le: „A fiu eszik.”, akkor a gép a rossz helyesírás miatt nem fogadja el jó megoldásként.

img-451A számítógépes ismereteik is gyarapszanak a duolingo segítségével. Egyre gyorsabban gépelnek, és a mappa-file-kezelésben is profibbak (új, mentés, másolás, beillesztés, törlés, stb.)

Csillag kézzel megírt egy történetet a békakirályról (apjának, bábozáshoz), amit aztán be is gépelt. Őt a szövegszerkesztés is érdekli: különböző betűméretekkel, -típusokkal, színekkel szokott kíséretezni. A blogjára el is készített egy bejegyést a karácsonyról.

A duolingot mindenki (!) lelkesen gyűri, mindig maguktól kérik, hadd üljenek le a gép elé anglt tanulni. Főleg, hogy ha nem elég gyakran csinálják, akkor a gaz program elkezdi levonogatni az addig elért pontjaikat. Szóval abszolút rendszeres nyelvtanulásra serkenti őket. A kicisk még csak az első szinteket pöntyögik, de a nagyobbak már tovább jutottak magasabb szintekre is. Általában úgy csinálják, hogy mindig gyakorolják a régebbi ismereteket, és vesznek hozzá valami újat is. Az angolt egyébként egy jó kis szókártyás játékkal is gyakoroltuk, amit szintén a barátnőm fiai hoztak magukkal.

Ebben a hónapban pár írásbeli műveleten kívül alig számoltak a gyerekek, csak néhány tisztázásra került sor, pl. mi a Pitagorasz-tétel gyakorlati haszna. Virág közölte, hogy (mivel nálunk modul-rendszer van, és másfél éve csak angolt és egyéb humán tárgyakat tanulnak) ő már mindent elfelejtett, amit általános iskolában matekból tanult. Erre Csillag (a 11 éves!) lebénázta a nővérét (16), és nagy hévvel magyarázta neki a prímszámokra bontást, a közös nevezőt, és a törtekkel való műveleteket.

img-448

Amikor a történelmet tanultunk, sokszor nem csak a történelmi, hanem a földrajzi atlaszt is elővettük. Megnéztük, hogy ami régen ekkora volt, az ma mekkora. Aminek régen itt volt a határa, annak most hol van. A természetismeretet ezen kívül egyetlen tevékenység képviselte: a három lányka Luca napkor babot és búzát ültetett. Gondoskodásuknak hála karácsonyra nemhogy kicsírázott, hanem óriásira meg is nőttek a növénykék. Szerintem ez a rajtuk lévő cetliknek is köszönhető („Nőjj nagyra, babocska!”).

15310509_1202869943092007_293436104_nVan olyan tevékenység, amit nem tudom, hová soroljak. Halásztelken például rovásjeleket készítettek gyurmából. Ez egyszerre történelem, mert őseink hagyománya, magyar, mert írás, és kézművesség, mert szépre meg kellett alkotniuk azokat a színes gyurma-betűket. Hogy miért Halásztelek? Itt egy otthontanulós családnál vendégeskedtek a gyerekek az apjukkal együtt, ahol báboztak, árnyjátékot néztek, és előadást hallgattak a Holdról.

img-462

Az adventi zsákocskákban nemcsak finomság lapult, hanem egy-egy cetli is, egy-egy házimunkával, ezt kellett a húzónak elvégeznie. A legjelentősebb téli munkálat az újabb szállítmány tűzifa ledobálása, felhasogatása, felpakolása és naponta (időjárástól függően egyszer vagy kétszer) behordása. 

15232056_944580285642873_2468879090169712203_nKende a bakonyi tanyán segédkezet egy ún. „cobwood” ház építésében. 

img-424Ebben a hónapban a párom főként a két kislány szobáján dolgozott, akik sokat segítettek a bútorok elkészítésében és a berendezésben. Miután a szobák elkészültek, a gyerekek saját alkotásaikkal (színespapír-virágok) és ajándék matricákkal dekorálták ki azokat. Meglepő, de azóta is szép rendben és tisztán tartják a kuckóikat.

img-395A rajzot és a kézművességet az advent és a karácsony határozta meg. Karácsonyi ajándékokat vágtak ki, és hajtogattak. Bakonyban mézeskalácsot sütöttek és díszítettek. Csillag Nagymaminak kerek dobozt, Virág Lajosnak tea-tartót festett: előbbi zöldes, utóbbi narancsos színű és feliratos lett. Nagylányom amúgy Abán a művészet-modul keretében fémművességet és batikolást tanult. Ékszereket készített bronzból, és ágyneműt, függönyt batikolt.

p1000062Az ének-zene foglalkozásokra is rányomta bélyegét a tél, az advent, a karácsony. Már nagyon várták, hogy Vivalditól sorra kerüljön a „Tél”; szeptemberben az „Ősz”-t hallgattuk meg, márciusban a „Tavasz”-t fogjuk. Minden alkalommal lejátszottam nekik néhány ünnepi dalt, általában tematikusan (mikulásos, pásztoros, karácsonyfás…), és ezeket énekeltünk utána/közben el. Valamelyik népdalos feldolgozás volt, valamelyik gyerekdalos, animációkkal, de énekelt Halász Judit is (Hull a hó és hózik) meg Koncz Zsuzsa (Betlehemi királyok) is. A teljesség igénye nélkül: Csordapásztorok, Hull a pelyhes, Kis karácsony, Pásztorok keljünk fel, Pásztorok örvendezve, A kis Jézus aranyalma…

Sok időt töltöttünk a négy fal között, kevesebbet mozogtunk. Néha random eszükbe jutott, hogy tornázzanak (felülés, fekvőtámasz, guggolás), és előfordult, hogy néhány adventi cédulára Kende nem házimunkát, hanem mozgást írt fel (pl. 100 felülés, 60 guggolás).

img-386Végre befagyott a nógrádi tó! Néha csizmával csúszkáltak rajta, de aztán kaptunk kölcsön korcsolyákat, és együtt koriztunk a jégen a barátokkal. Ilusnak életében először volt a lábán, de úgy siklott, mintha évek óta gyakorolná. Csillag viszony egyértelműen nem lesz korcsolyabajnok, neki az esések eléggé elvették a kedvét a további kísérletezéstől.

A néptáncon karikával és bottal gyakorolt Kincső, és voltak kör- meg páros táncok is. Bizony, a kislányom egy kisfiúval táncolt! Szendehelyen az utolsó alkalom ünnepi volt, amikor a szülők is beállhattak, és közösen moldvaiztunk. Ekkor meghallgathattunk egy furulya-előadást is karácsonyi dalokkal, valamit kivetítőről megnéztük, hogyan betlehemeznek a bagiak.

img-381Itthon felelevenítettük a Mikuláshoz, Luca-naphoz és Karácsonyhoz tartozó népszokásokat. Pl. a férj-jóslást, amikor is 13 cetlire fiúneveket írtak fel, dobozba rakták és minden nap húztak belőle egyet, majd a tűzbe dobták. Akinek a neve az utolsó cetlin állt, ő lesz a férjük! Beszélgettünk a Luca székéről és a régi széplaki betlehemezésekről (meglepő, de még mindig emlékeznek a szövegére).

15578945_1805852266324337_7440973680632534954_nAhogyan arról már korábban is beszámoltam, a Boróka-házban a nógrádiak betlehemes előadását nézték meg és részt vettek egy téli napfordulós tűz-gyújtáson.

2016 december

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s