ÉletIskola a Bak jegyében

ho-020Ha két-három szóval kellene a januári ÉletIskolát jellemezni, akkor a „mértan”-t és a „havat, hideget” választanám.

Amióta itt lakunk (háromnegyed éve) már a harmadik rendszert alkalmazzuk az ÉletIskolában. Először voltak a teljesen megosztott napok, mikor hétfőn-szerdán mindenki nálam, kedden-csütörtökön mindenki a barátnőmmel. Az ő építkezésük és költözésük miatt aztán elég sok idő kimaradt a közös tanulásból, és egyedül foglalkoztam a saját gyerekeimmel. Mostanra felépült a ház, megtörtént a soklépcsős költözködés, ezért újra bekapcsolódhattak ők is a „sulizásba”. De másképp.

p1000816A mostani rend: Hétfőn és kedden a lányok vannak nálam, a fiúk Berkenyén. Szerdán családonkénti megosztás van, egy másik barátnőm két kisfiával kiegészítve. Csütörtökön a nagyok itt, a kicsik amott. A péntek pedig lazább, kézműves, mozgásos nap. Így sajnos egyetlen szabadnapom sincsen, ez nagyon fárasztó, viszont egyszerre csak kisebb gyerekcsapattal kell foglalkoznom, és ez meg azért könnyebb, mint korábban.

p1000834Még egy pár dolog maradt erre a hónapra decemberről, amikor is ugye a történelem volt a fő témánk. A külföldi események közül a francia forradalmat, és Napoleont, majd az amerikai függetlenségi háborút vettük át. Aztán Mária Teréziával és II. Józseffel folytattuk. Végül átléptünk a XIX. századba, a reformkorba. Összehasonlítottuk Széchenyi és Kossuth eszméit és tevékenységét. A történelmet az 1848-49-es forradalom-szabadságharccal zártuk le.

ho-028Többféleképpen foglaltuk össze azt, amit tanultunk. Képeket mutattam nekik emberekről és eseményekről, nekik pedig el kellett mondani, mit jut eszükbe róluk. Aztán készítettek egy sok évszázados idővonalat, amelyen a legfontosabb évszámokat és eseményeket jelölték be.

ho-008

A kicsik most is megismerkedtek pár magyar mondával (pl. Lehel kürtje), de nagy kedvencük a Népek, Így laknak és Így közlekednek című háromrészes sorozat volt, ezekből sokat olvastak, írtak, rajzoltak és mondókáztak.

p1000810A történelem tanulás során a nagylányokon észrevettem az élénk érdeklődést a művészetek iránt. Ezért elhatároztam, hogy művtörit is fogunk tanulni, aminek nagyon megörültek. Eddig az őskori barlangrajzokkal, a termékenységszobrokkal, a megalitikus építményekkel, aztán az egyiptomi festészettel és a hieroglifákkal foglalkoztunk. Ilyenkor én mesélek az adott kor vagy stílus jellemzőiről, sok képet nézünk, majd ők alkotnak (pl. barlangfestményt vagy saját képírást).

Aztán a hónap hátralévő részében szinte végig csak mértünk.

p1000812A mértékegységekkel mindenki megismerkedett (avagy ismételt) a maga korosztályának megfelelő szinten. Rengeteg gyakorlati mérési feladatot végeztünk el: magok vonalzóval, bútorok mérőszalaggal, víz mérőedénnyel, mindenfélének a tömege mérleggel, hőmérséklet hőmérővel).

ho-001Átvettük az összes hossz-, tömeg-, űrmérték-, idő- és hőmérséklet mértékegység átváltását, és a nagyok ezekkel különböző műveleteket is végeztek. Itt megint kiviláglott a Csillag és Kende abszolút eltérő természete és tanulási stílusa. Míg Kende ezeket általában fejben számolta ki, villámgyorsan, bár néha felületessége miatt hibásan, addig Csillag mindenhez precíz rajzot készített, színezett, illusztrált, stb., órákig elszöszmötölve egy feladattal. Nehéz volt ilyenkor megtalálni a közös nevezőt…

ho-016

A nagylányok érdekességképpen megismerkedtek régi és külföldön használatos mértékegységekkel is, a fiúk pedig a barátnőmmel a százalék-számítást és a törtekkel való műveleteket gyakorolták.

ho-025

A mértan-téma további részeiben a különböző síkidomokkal foglalkoztunk, jellegzetes négyszögekkel és háromszögekkel. Átismételték ill. újonnan megtanulták a négyzet, téglalap, háromszög és kör kerületének illetve területének kiszámítását. Megint elővettük Pitagorasz-tételét, amihez igencsak jól jött a négyzetre emelés és gyökvonás felidézése.

A kicsikkel is rajzoltunk síkidomokat meg testeket, és az életből kerestünk minden alakzatra példát. A szóbeli és írásbeli műveletek mellett a kislányok gyufaszálakkal is gyakoroltak: Kincső a szorzást, Ilus az osztást. Ő amúgy megtanulta az írásbeli osztást is.

p1000833A kicsik azért a számolás mellett napi rendszerességgel írnak és olvasnak. Általában úgy, hogy magukban elolvasnak egy (koruktól függően rövidebb vagy hosszabb) részt, aztán felolvasnak nekem belőle egy szakaszt és kiírnak belőle egy szakaszt. A Tea Stilton-t és a 39 kulcs-ot szerintem már halálra unjátok (a gyerekek nem!), de új volt most a Karácsonyi mese, a Félőlény, a Róka és az egér, valamint a Vadonjáró tanítványa.

Ilus nagy örömömre egyre jobban odafigyel a helyesírásra. Próbálja a hosszú mássalhangzókat és a szó végi hosszú magánhangzókat is egyre ügyesebben alkalmazni. Ez utóbbiakat többször is gyakoroltuk vele, pl. a képzett szavak végén az ó-t, ő-t.

ho-009

Az angolozásnál a duolingo szerepe ebben a hónapban kicsit csökkent, viszont belefogtunk a szókincs-táblázatok gyártásába. Ez úgy néz ki, hogy mindenki választ magának egy témakört, és az ahhoz kapcsolódó szavakat szépen, színes filctollal leírja egy papírra, és rajzol is hozzá. Pl. ennivalók, innivalók, állatok, névmások… Ezeket a szemléletes lapokat kitűzzük a tetőtérbe, hogy mindig a szemük előtt legyen. Ilyen papíron van kint a kicsiknél a napsoroló meg a hónapsoroló, mert hiába gyakoroljuk orrba-szájba, még mindig összekeverik néha a sorrendet. Videóról párbeszédeket hallgattak, ezeket a kifejezéseket ismételték és igyekeztek megérteni. A nagylányok ház alaprajzot készítettek (ez igazából a mértanhoz is kapcsolódik), és aprólékos részletességgel berendezték a különböző helyiségeket. Majd elneveztük őket angolul, és a saját házunkban beszélgettünk a szobákról. Csillag magánszorgalomból a napirendről és az órákról is tanult.

p1000818Ő amúgy is az a lány, akik nem kell noszogatni, saját magától is szívesen gyakorol, például furulyát. Emlékeim szerint még sose parancsoltam rá, hogy most aztán üljön le, és tessék fújni. Olyan dalokat tud már, mint: Ábécédé, Elvesztettem páromat, A pünkösdi rózsa, Árkot ugrott a szúnyog, Hej, tulipán, Kanári… Érezhetően rengeteget fejlődött az elmúlt fél év alatt.

ho-023Meghallgattuk Csajkovszkijtól a Hattyúk tavát és a Diótörőt. Elkalandoztunk innen a balett és a korcsolya (jégtánc és páros) felé is. Verdi Aidája és Requiemje is sorra került. Mostanában magyaros témájú dalok a nagy kedvencek. Rengetegszer lejátsszuk és közben persze énekeljük is a Szabad országért, az Örökségünk, és a Magyarország című dalokat. Ezen kívül a Voice és ehhez hasonló tehetségkutatók összefoglalóit pörgetik legtöbbször, a közös kedvenc a Halleluja, méghozzá orosz gyerekek előadásában. A művészettörténethez kapcsolódóan őskori zenét igyekeztünk rekonstruálni dobokkal és más ritmushangszerekkel. Amúgy is imádják a tapsos, dübörgős ritmusgyakorlatokat.

ho-007

A kezükkel kint hóból alkottak a legtöbbet: hóbunkit, nósáncot, hóembert. Bent pedig, már a farsangra készülve színes álarcokat. Kende folyton arról álmodozik, hogy mit vesz majd az összegyűjtött pénzéből. Ehhez kapcsolódóan nemcsak hogy összeírta, de le is rajzolta (Halljátok? Kende! Rajzolt! Magától!) legnagyobb vágyait.

Habár reggelente néha a lányok bekapcsolódnak a reggeli tornámba, vagy maguktól guggolnak, fekvőtámaszoznak, felüléseznek, azért a januári mozgásokat főleg kint a hóban-jégen végezték. Korcsolyáztak a nógrádi és berkenyei tavon, hokiztak, szánkóztak, lejtőről lecsúszva és egymást húzva, és persze hógolyóztak is. Kende ezeknél brutálisabb feladatokrais vállalkozott. Ilyen voltpéldául a kocsihoz kötve szánkózni. Vagy megtanulni síelni. Úgy volt ezzel, mint Ilus a korival: felvette a lábára és egyből profin siklott. Persze voltak esések is bőven, de így szép ez a téli sport.

p1000835Végre Ilus döntött: következő félévtől szeretne ő is néptáncra járni. Ennek nagyon örülök, mert ő eddig még nem választott magának délutáni szakkört. Kende pedig elhatározta, hogy hangszert szeretne tanulni, ehhez holnap megvesszük neki a didgeridoo-t (ausztrál fúvós).

A hónapban két középiskolában is jártunk nyílt napon (keresgéljük Kende továbbtanulási lehetőségeit). Abán Igibá az életről, tanulásról, tudásról, gyerekekről mesélt, valamint népzenei, könnyűzenei és dobos előadást hallgattunk, néptáncosokat láttunk.

ho-024Gödön igazából nyitott műhelyek napja volt, amikor is bekukucskálhattunk az ácsokhoz, lakatosokhoz vagy kőfaragókhoz. A fiúkat a kovács-, a lányokat (mert ide ők is velünk tartottak) az asztalosműhely varázsolta el. Előbbiek vasból kést, utóbbiak fából gyümölcskosarat készítettek, amit azóta Csillag babaágynak használ.

p1000836Máltáról fényképekkel illusztrált beszámolót tartottam a sziget történelmi és földrajzi érdekességeiről.

A gyerekek ebben a hónapban is jártak Halásztelken. Itt tűzijátékoztak, kinyílós papírvirágokat alkottak, báboztak, zenét hallgattak, valamint táncházban voltak, ahol a néptáncon kívül népi játékokkal is megismerkedtek.

ho-018És essék a végén egy pár szó a legnagyobb lányomról. Akinek a félévi bizonyítványába mindössze két négyes csúszott, németből és kémiából. Amúgy a többi jegye mind ötös, pedig neki se mondom soha, hogy tanuljon. Külön öröm az angol, mert ugye ott komoly negyedéves osztályozó vizsgákat tesznek, és ezeken is mindig szépen szerepel. Őszre a nyelvvizsgát tervezi, amiben nyáron sokat tervezek neki segíteni. Ja, bocsánat, kamuztam, van még egy négyese: magatartásból. Kicsit sokat beszél a lelkem. Anyja lánya. Aki élete első és utolsó intőjét nyolcadikban azért kapta, mert „Andrea az órán sokat fecseg”…

2017. február

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s