ÉletIskola a Halak jegyében

P1010065Ha egyetlen szóval kellene ezt a hónapot jellemeznem, akkor az a TERMÉSZET lenne. Kertészkedés, kirándulás és földrajz… Szinte minden ekörül forgott.

P1010095

Mivel iskolaváltás történt nálunk, ráadásul pont így a tanév közepénél-harmadánál, ez némileg felborította az eddigi rendet. Nagyjából megtudtuk, miből fognak a gyerekek augusztusban vizsgázni. Kaptunk tankönyveket is, amiket a kicsik nagy lelkesedéssel forgatnak, maguktól matekoznak, meg ilyesmi, Kende viszont akkor sem igazán akar beléjük tekinteni, amikor kérem, nyomatékosan utasítom, vagy üvöltve tombolok. Úgyhogy konkrétan a mai naptól tettem egy fogadalmat. innentől kezdve nem tanulok vele. Tudja a követelményeket, képes a tankönyvek elolvasására. Majd jegyzetel és tanul magától. Barátnőmhöz átjár matekozni, meg némi fizika és kémia is csöpögtetődik ott a fejébe. Én ettől fogva kiszálltam az ő otthontanulásából. Punktum. Elég volt a sok feszültségből, idegeskedésből. Ismeri a következményeket is: ha megbukik, akkor nem maradhat többé magántanuló, és pont az utolsó évre, azaz nyolcadikra mehet nappali tagozatra ő, aki soha életében nem járt iskolába.

11

Azért nemcsak szidom őt, hiszen, ahogyan már tudjátok, a fizikai munkákban mindig lehet rá számítani. Például a barátjával a páromtól karácsonyra kapott tányérhintát függesztették fel a diófára, komoly magasságba, ami azóta is mindenki nagy kedvence (még én is szoktam rajta lengeni). A veteményesek kialakításánál az ő feladata a nagyobb kapálás (miután a kedvesem felásta az épp aktuális részt). A héten a fiam elültetett egy csomó ajándékba kapott málnát, ma pedig sövénynek való szilfákat ásott a földbe. Széplakon az apjával körházat építettek, illetve annak az alapját alakították ki.

17105725_1532736376755273_1459653692_nAz új követelményekhez igazodva Kincső megkapta élete első vonalas füzetét, és az eddigi szabad írás (sima füzet, akármekkora betűméret) után azt tanulja, hogyan kell a vonalközökbe belepasszírozni a betűket. Egész jól megy neki. Annyira cuki, a barátnőjét (Janka, hatéves, ovis) is tanította írni-olvasni.

8Ilusnak a helyesírás már megint és még mindig a hosszú magánhangzókról, hosszú mássalhangzókról, nagybetűkről és a „ly” meg a „j” használatáról szólt. Néha úgy érzem, tök jól ráérzett. Néha meg totál reménytelennek tűnik… A lányok közösen a rovásírást is gyakorolták, egymást tanították a betűkre, sőt, ezzel a „titkosírással” leveleztek egymással.

7A könyvtárból a 39 kulcs és a Vadonjáró újabb része került ki, Kincsőnek pedig a Rossz cicáról szóló könyv. A kislányok az olvasókönyvből a tavaszról és a természetről szóló történeteket és verseket választották. A szövegértés mindkettejüknek profin megy, Kincső hangosan is szinte folyékonyan olvas, viszont Ilusnak ez sajnos igen nehézkesen megy.

6Velem csak egy kicsit matekoztak ebben a hónapban: a kisebbek az írásbeli műveleteket és a szorzótáblát gyakorolták, a nagyobbak pedig a hatványozást és a gyökvonást. A többi számtan és mértan a barátnőmnél zajlott.

P1010122Az 1848-as forradalomra közösen emlékeztünk. Meséltem az eseményekről, beszéltünk a kor jeles személyiségeiről. A lányok színes papírból zászlókat és kokárdákat készítettek. Természetesen a számtalan huszárdal és Kossuth-nóta sem maradhatott el; a netről hallgattuk és együtt énekeltük őket.

P1010100A művészettörténetben a nagyobb lányokkal Mezopotámiába kalandoztunk el; meg is alkottak egy modern Bábel tornyot, és lerajzolták az Istar-kaput meg Szemirámisz függőkertjét is. Ennek kapcsán a világ hét csodája is szóba került. A kislányok szivárványt és virágokat is rajzoltak, valamint Kincső szülinapi ajándékát, egy porcelán babaedény-készletet festették ki kerámia-festékkel.

17199131_1242798015833420_2031053392_nAz angolra kicsit most megint jobban rákapcsoltunk, hogy ne csak a duolingo, hanem a személyes alkalmak során gyakorolhassák a nyelvet. Sőt, egyszer Virág is tartott nekik „angolórát”.

Ő természetesen megint ötöst kapott angolból a negyedévi vizsgáján. Még pár hónap tanulás, és rá fogok bólintani az őszi nyelvvizsgára. Mondtam neki, hogy csak akkor engedélyezem, ha én magam is azt látom, hogy sikerrel le fogja tenni. Viszont ő az, aki a legkevesebbet tud, és bizony, be kell vallani, a legkevésbé is akar részt venni a kerti munkálatokban. Egész hónapban egyetlen napot segített csak, a veteményes helyének előkészítésében, és a sövénymetszésben. Sajnos ez így neki nagyon nem ÉletIskola. Legalább a mozgást komolyabban veszi, mert a barátnőivel közös edzésbe fogtak.

17203770_1242796902500198_632057378_nA gyerekek az apjukkal újból otthontanulós-táborban jártak, ezúttal Lébényben. Sokat kézműveskedtek: karkötőt, tulipánt és labdát nemezeltek. Az összes gyerek együtt elkészített egy nagy emberrajzot, és a következő címmel is készültek rajzok: „Amit eszünk, azzá leszünk.”. Kirándulást tettek egy környező erdőbe, ahol szemetet is szedtek, és sokat fotóztak. Gyakorolták a meditációt (csendes-ülés), és előadtak egy mesét is.

P1000994A Boróka Társaskörben a gyerekek a „múltban kalandoztak”, a Police-játékban üldözték Doktor Faktort, valamint nagy kedvencükkel, a Dixtittel játszottak (én is imádom ezt az asszociációs játékot!). A hónapban tombolt nálunk a Harry Potter mánia; ezt a filmet nézték meg (mármint mind a 10 részét), és ennek a zenéjét is hallgatták.

P1010149A börzsönyi kirándulás egyszerre volt testnevelés-, földrajz-, és biológia-óra. A fiúknak Zoli a turista-jelzéseket tanította meg, térkép alapján tájékozódtunk, megcsodáltuk a kora tavaszi erdő fáit és virágait, és nem mellesleg 17 kilométert gyalogoltunk (igen, még Kincső is!). Diósjenőn egy kastély vadregényes parkjában rengeteg medvehagymát szedtünk.

16Leghangsúlyosabb azonban a kertészkedés volt. Először is szemetet szedtek, és folyamatosan gyűjtik a rőzsét, ezzel kitisztítva a bozótos részeket.  Profin használják a gereblyét, a vasvillát, a kapát, a metszőollót, és segítenek nekem gazolni. Együtt készítettük elő az ágyásokat, és együtt vetettünk el hagymát, retket, salátát, spenótot és borsót. A két kislány saját kiskertet is alakított ki, amikbe zöldség- és virágmagokat is vetettek. A kertben sokat mozognak, szépítik környezetüket, és sokat tanulnak a növényekről, állatokról. Előkerültek a rollerek, a kerékpáron, ezeken mennek a faluba, vagy keringenek Almáskertben.

15A kisebbekkel a Naprendszer bolygóit tanultuk, valamint a fő- és mellékégtájakat. Tájékozódtak térben és térképen. Tudják, mit jelent a térkép színezése, és jópár európai zászlót felismernek. A földrészekről és óceánokról is tanultunk. Legjobban azt a feladatot élvezték, amikor saját országot kellett tervezniük zászlóval, névvel, térképrajzzal.

5A nagyokkal a Föld jelentősebb hegységeit, folyóit, Európa tengereit tekintettük át. Összegyűjtöttük Magyarország megyéit és ezek székhelyeit, legnagyobb városait, folyó- és állóvizeinket. Részletesen kielemeztük az összes magyar nagytájat, a hegységektől az alföldig. A legjobban talán az a szerepjáték tetszett nekik, amikor dr. Kucsera (Hédi) illetve dr. Tihanyi (Csilu) földrajztudósok egy szakmai vitában hasonlították össze az Alföldet és a Dunántúli-középhegységet, sok szempont (éghajlat, növényzet, mezőgazdaság) alapján. Különbséget tudnak tenni gyűrt- és röghegységek, valamint mészkő- és vulkáni hegységek között. A párom egy szuper filmet is lejátszott nekik a vulkánokról, lelkesen nézték. A fiúkkal Afrika és Amerika volt a téma, méghozzá ezeknek a földrészeknek a domborzata, vizei, ásványkincsei, országai és gazdasága.

2017. március

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s