Everness – 2017

10Az Everness-re most már ténylegesen hazajárunk. Igaz, új a helyszín, most már Akarattya helyett Alsóörs. A Pelso kemping jó választás, tágasabb a tér, sok a mobilház és több a sátorozási lehetőség.

3Nagyon tetszett, hogy itt a balatonos fürdésen kívül volt két medence is a gyerekeknek. Tehát nem kellett az úszni nem tudó kisebbeket folyton bekísérni a vízbe vagy nekem vagy a nagyobb testvéreknek,hanem teljesen egyedül pancsolhattak.

Ráadásul csúszda is volt, de Kende persze nem ezen, hanem a nagy kanyargóson csúszott le vagy ezerszer, amiről a Balaton vízébe csobbant.

P1020804A gyerekek is otthon érzik itt magukat az első évtől fogva. Már 2014-ben, amikor Kincső még csak 4 éves volt, teljesen kedvükre mozoghattak a fesztivál területén belül. Ez nem az a berugós, hányós, drogozós buli, a gyerekeket nyugodtan szabadjára lehet engedni. Emlékszem, ha épp meg akartam a lányokat találni, akkor mindig a Biopontos kóstolós sátor környékén kellett őket keresni. Ők idén is ott voltak, és jártunkban-keltünkben mi is mindig bekaptunk egy-egy kókuszos vagy csokis köles-golyót. Idén a lányok kivételesen nem,vagy alig kézműveskedtek. Viszont összetalálkoztak egy, az otthontanulós táborokból ismert családdal, és velük buliztak a játszótéren, körhintáztak fogócskáztak.

5Az Everness számomra tehát szinte olyan, mintha a második otthonom lenne, az itteni emberek meg mintha a családom volna. Szokás szerint számtalan ismerőssel találkoztam össze, akikkel vagy hosszabb beszélgetések történtek, vagy csak egy-egy odaköszönés. Korábban többször áradoztam nektek már arról, hogy itt mennyire szépek az emberek. Eleve a ruhák, a hosszú hajak, az ékszerek, a hennafestés (Csillagnak még mindig látszik a kezén a szép minta), de még inkább a mosolyok. A belső itt érezhetően kisugárzik. és ez gerjeszti magát: mosolygó, lépten-nyomon ölelkező emberek társaságában könnyű örömtelinek lenni.

Hatalmas pakkokkal érkeztünk kedden a dögmelegben, vonattal. Három irányból: én a három naggyal Nógrádról, Zoli a Holdvilág árokból az ásatásról, a két kislány pedig később a Bakonyból. Az előző évek gyakorlatától eltérően most ott töltöttünk az összes napot, méghozzá sátorban. A kedvesem azt mondta, többé ne merjem szidni az ő rengeteg cuccát, hiszen csak így volt arra lehetőség, hogy 2 felnőtt és 5 gyerek teljes felszerelése meglegyen: sátor, hálózsák, polifoam, és hátizsák.

IMG_ 1034 sátrat vertünk fel, méghozzá egyik barátnőmék közelében: én és Zoli, Virág és Kende, Ilus és Kincső párosával aludtunk együtt, az egyszemélyest meg csillag stoppolta le. Ez kicsit jelképes is, most valahogy ővele a legnehezebb, hiszen serdül erősen, a kicsiket már kezdi kinőni, de nagynak meg nem elég nagy…

Végig nagyon meleg volt és tűzött a nap, kivéve a vasárnap hajnali vihart. A sátrak közül egy alulról, egy pedig felülről ázott be a felhőszakadásban. A nagyok óriási kukazsákokkal fedték be az övékét, a kicsik pedig átkuckóztak hozzánk, úgyhogy reggelre négyen kucorogtunk a kétszemélyes sátorban. Szerencsére délelőttre elvonultak a felhők és száraz időben tudtunk sátrat bontani. A szervezők szerint az alsóörsi vasútállomás és a kemping csak néhány percre van egymástól. Na ja, ezt biztosan autóval mérték meg, nekünk odafelé gyalog legalább 20 perc volt az út.

P1020790Visszafelé semmi kedvünk nem volt ugyanehhez a sok kilós csomagokkal, ezért elhatároztuk, hogy kistoppolunk a vasútig. Kb. 5 percen belül sikerült is, három kocsiba szétosztva ki is jutottunk, hála és köszönet nekik. Az állomáson már láttuk a villámokat cikázni az égen, és elfeketedett az égbolt. Épphogy felszállunk a vonatra, leszakadt az ég, a villámok a Balatonba csaptak és dörgött-villámlott. Fájó szívvel mentünk haza, de most még az ottlétről írok nektek, jó sokat.

Minket anno igazából az ÉletIskola vitt az Everness-re. Az első évben egy nagy rendezvénysátrat kaptunk, ott aludtunk éjjel, nappal meg beszélgettünk a hozzánk betérő szülőkkel az otthontanulásról, és festettünk a gyerekekkel. 2015-től aztán már a Szülők sátrában tartottak mindenféle olyan rendezvényt, ami a gyermekneveléssel kapcsolatos, ezért három éve ez a helyszíne az Életiskola előadásnak és beszélgető-körnek. Nem volt ez másként idén sem. A hallgatóság körében ültek a „miskolciak” (a februári ÉletIskola előadásom és női köröm részvevői az „acélváros”-ból), valamint Antal Vali, a természetes kozmetikumok, tisztító- és élelmiszerek szószólója.

IMG_ 126Vele már 1-2 nappal korábban megismerkedtünk személyesen az Ökovi falu kapcsán, minek ő a nagykövete. Két szimpatikus fiatal ugyanis elhatározta, hogy Nyáregyházán ökológiai elveken alakuló óvodát építenek, és Vali örömmel karolta fel a kezdeményezésüket. Szombatra egyébként lehoztak egy Tesla autót, ami kizárólag elektromos árammal működik, valamint ennek a mini változatát, amit a kisgyerekek ott helyben ki is próbálhattak. Az ökovisok egész héten a gyermekfaluban kézműveskedtek, újrahasznosított anyagokból készítettek játékokat, díszeket. Az enyémek itt gyerekjógán vettek részt, illetve egyszer meghallgatták kedves ismerősünk, Körmöczy-Kriván Péter meséjét is.

IMG_ 115Kende sokat lógott Burucs Andiék (a jurtalakó Paulics család) Bojti fiával; főként a gumicsónak volt idén a nagy sztár. Meghallgatta Vámos Miklós (!) előadását az írásról és olvasásról (!), és megnézett egy bűvész show-t is.

13A karszalag-gyűjteménye újabb darabokkal gazdagodott (számlálni nem tudom, de azt igen, hogy még mindig viseli a 2014-est is!), a Közreműködő szalag mellett az Önkéntes szalaggal is büszkélkedhet. Pedig ezt ő csak elkunyerálta valakitől, nem úgy mint Virág, aki ténylegesen is beállt az önkéntesek csapatába. Így együtt lehetett Bori barátnőjével, megismerhetett más fiatalokat, ráadásul a munkáért cserébe kaját is kapott.

1 (2)Minden nap kijártunk a boltba reggelinek-vacsorának valót venni, amit aztán a központi pados-asztalos kaja-térben fogyasztottunk el, valamint egy közeli vendéglőben ebédeltünk (inkább estebédek voltak ezek). Benti mind a bolt, mint az étkezdék hihetetlenül drágák voltak (legalábbis számunkra), bár a választék tényleg mesés: vega és vegán kajáldák, paleo, tejmentes tej, növényi burger, gabona-cuccok, napfényes étterem…

12Megmondom őszintén, fogalmam sincs, hogy a két nagyobb gyerekem éjjelente mikor keveredett vissza a sátorba. Vagy éjjeli fürdőzésen vettek részt, vagy egy DJ zenéjére táncoltak, esetleg egy koncertet vagy dzsemmelést hallgattak (jammelés, most tanultam ezt a szót az ifjúsági szubkultúrából, baráti örömzenélést, közös éneklést, táncolást jelent). Kicsit más jellegű „dzsem” volt nekem a Zöld-s-ég sátornál a spontán összeverődött társaság népdal-éneklése citera-kísérettel.

P1020811Talán már unjátok is, de tényleg nagyon gazdag volt a kínálat. A kereskedőknél kendők, ruhák, ékszerek, a pihenő-részeken függőágyak és függőszékek. A parton zsonglőröket, egyensúlyozókat, hullahopp karikázókat és óriásbuborék-fújókat lehetett látni. A Hangutazóknál hangtálak segítségével lehetett hangfürdőzni. Aki mozogni akart, erre rengeteg lehetősége akadt: reggeli kocogás Paloznakon, edzés a Fitt parton, sokféle jóga a Pillanat parton, mászófal és EverTest…

A párom, Zoli, tavaly jött el először. Akkor még eléggé furán érezte magát. Valamennyire benne volt az eseményekben, de azért inkább kívülállóként. Most sokkal jobban belepasszolt, nem is tudom miért, talán nyitottabb lett… Két napot töltött velünk, utána várta őt egy túra. Megbeszéltük, hogy ez a nap kettőnké, és csak olyan programokon veszünk részt, ami mindkettőnknek szimpatikus. Meglepő módon nagyon könnyen sikerült közös nevezőket találni.

IMG_ 044Egely György, tiltott, eltitkolt találmányokról beszélt, ami érdekes volt, bár a 40 fokos melegben végül elaludtam a napon. Gyuri bácsi, a bükki füvesember természetesen a gyógynövényekről, a betegségek természetes gyógyításáról mesélt. Gyuri bácsi nagyon jól tartja magát, pedig mindjárt 90 éves lesz, és az egyénisége is igen megnyerő. H. Ron világutazó, háromgyermekes édesapa a természetes gyereknevelésről mesélt nekünk. P1020814Este pedig Bogyó Erzsi barátném (róla még később lesz szó) előadására mentünk arról, hogyan legyünk fittek és egészségesek könnyedén. Mivel viszonylag kevesen jöttek el, átment az egész egy baráti hangulatú beszélgetésbe, a Lélekpillangó réten. Amúgy is, olyan gyönyörű neveket adtak a tereknek: Arany jurta, Boldog sátor, Örövirág, Befogadó tér, HarmoNet, EleMentál, Miraculum, Manna vagy Agapé.

P1020802Ez utóbbi helyen már másnap vettünk részt egy párkapcsolatról szóló programon. Pozsgai Nikolett előadásának címe: „Szabadság, szerelem., e kettő kell nekem”. Szimpatikus személyiség, aki gyakorlatilag kimondta, amiket mi is gondolunk, és amik szerint mi is élünk.

P1020823Természetesen eljutottunk a Tudatos szex sátorba is, ahol a rengeteg résztvevő ellenére sem direkt előadást hallottunk, inkább interaktív beszélgetésben vettünk részt. Méghozzá olyan megosztó témákban, mint poliamoria, poligámia, megcsalás, hűtlenség. Gyanútlanul betévedtünk egy amerikai vendégelőadó előadására a női ejakulációról és a G-pontról. Gyanútlanul beültünk a sátorba, de aztán odajött hozzánk egy hölgy, és közölte, hogy ez igazából egy workshop lesz, kizárólag nők részére, szoknyában, tükörrel, olajjal… Röhögve távoztunk! (Bár Zoli valószínűleg szívesen maradt volna.).

IMG_ 104Aznap történt még a Balaton áldása, ami legelső évben valószínűleg egy spontán ötlet hatására történt meg, de mostanra már hagyománnyá nőtte ki magát. Ilyenkor a rengeteg ember bemegy a vízbe, sokan közülük ruhástul, viszik a dobokat, énekelnek, ujjonganak, örülnek egymásnak.

P1020815Miután Zoli pénteken útnak indult a hegyek felé, belevetettem magamat az engem érdeklő programok sűrűjébe. Összetalálkoztam Eszter barátnőmmel, aki általános iskolai osztálytárs, és tavaly meg tavalyelőtt nála aludtunk az Everness ideje alatt Veszprémben. Azon kívül, hogy jót beszélgettünk, beajánlott egy ismerősének, aki ingyen megmasszírozott. Két érdekes dolgot mondott közben: hogy nagyon hajlékony vagyok (meg is kérdezte, hogy jógázom-e), viszont azt is, hogy szerinte zárt a hátsó szív-csakrám.

IMG_ 026Erre ráerősített másnap a csikung, szintén Bogyó Erzsivel. Légző- és csakra-gyakorlatokat végeztünk, amikor eléggé rosszul lettem, pont amikor a szív-csakránál tartottunk. Először nagyon meglepődtem, mert most úgy érzem, rendben van ez a dolog az életemben, aztán rájöttem, mi lehet a bibi. Ez egy nagyon személyes téma, nem is írok róla, csak annyit, hogy aztán rekord-sebességgel, egy nap alatt feloldásra került bennem ez a dolog…

11Kendével egyik délután bementünk a Balatonba, utána ott ragadtunk az Evernessia dómjánál. Belecsöppentünk Kriston Andrea (Intimtorna) és Bedő Imre (Férfiak klubja) beszélgetésébe szexualitásról, párkapcsolatokról, nőiességről-férfiasságról… Igen tanulságos volt, és nagyon örülök, hogy a kamasz fiam is végighallgatta velem együtt.

2Nagy Everness-es kedvencem, a Kirtan Band kétszer is feltűnt: egyszer a Dzsem, másszor meg az Evernessia színpadon. A Dzsemnél többek között Joós Zsófi (ismerősöm) hegedült. A gyerekek betévedtek egy Kövi Szabolcs koncertre. De persze a legnagyobb élmény nekem az energiabomba Palya Bea!

P1020880A hétvége számomra a tánc jegyében telt, ilyen volt Sőtér Saroltával és Varga Dórával a Nia (She wolf!), a szakrális körtánc (Csiki, csiki), illetve a záró Össztánc és szer. (Ezekről „női szemmel” már írtam.)

P1020863Képzeljétek, az Everness-en megtörtént életem első próba-coaching-ja. Igazából már tavaly elhatároztam, hogy beszélgetni szeretnék az emberekkel a fesztiválon, de közben a life-coaching képzés ennek konkrét formát is adott. Virággal készítettünk kartonpapírra egy feliratot: Réka Life Coach, életút segítő, és a legalján: Beszélgessünk! Fogtam a polifoam-ot, kerestem egy árnyas helyet a füvön az egyik forgalmas út mentén, letelepedtem, kiraktam a táblát magam elé, és vártam. azt gondoltam, ha nem jön senki, az is jó, elüldögélek ott egy darabig, de ha jön, az még jobb. És jött! Attila, akinek magánélete, munkája, otthona egyszerre volt romokban. Másfél óráig beszélgettünk, és úgy búcsúztunk el, hogy láttam rajta: valami pluszt kapott tőlem.

P1020813Annyi, de annyi előadás és előadó volt, akikről lemaradtam! Fura, hogy Soma végig ott volt a fesztiválon, minden nap tartott előadást, koncertet, workshopot vagy szert, készültem is rá, de valahogy úgy alakult, hogy hiába, egyikre se jutottam el. Persze hülyeség is úgy mondani, hogy „lemaradtam”, hiszen képtelenség részt venni mind a 600 programon. Inkább azt érdemes figyelni, mi ragadja meg az embert. Rá kell érezni a nekünk fontos dolgokra, emberekre, és azt nézni, mit kaptunk ebből a pár napból. én rengeteget. remélem, ezzel az írással egy kicsit sikerült nektek is átadni…

Az Everness-ről egy kicsit más jellegű írásom: http://www.noiszem.hu/everness-tudatossag-fesztival/

A life-coaching élményről nemsokára részletesebben fogok írni a Réka life Coach blogomba: http://rekalifecoach.blogspot.hu/

Ráadásul a Boldog Nők blogba is épp a fesztiválokról (köztük az Everness-ről is) írtam. http://boldognok.blogspot.hu/2017/06/fesztivalok.html