KÉK II.

9Tavaly ősszel kék-túráztunk Zolival a Keszthelyi-hegységben. Az eredetileg 6 naposra tervezett túra akkor csak 3 naposra sikeredett, és most ősszel akartuk befejezni a Balaton-felvidéki részt. Nem pont úgy sikerült, ahogyan azt mi kigondoltuk…

16Elöljáróban annyit, hogy a húgomtól nászajándékba egy keszthelyi szállást kaptunk, ehhez igazítottuk aztán a program többi részét. És még annyit, hogy a túrát megelőzően nagyon hosszú ideig betegeskedtem, folyamatosan köhögtem, ami nagyon legyengített. Ennek a történet későbbi alakulásában sajnos lesz még szerepe.

1Mindketten szeretünk korán kelni, és hamar nekikezdeni a túrának. Ezért már 6-kor útnak indultunk Budapestről, és 9-re már Nagyvázsonyban is voltunk. Ott reggeliztünk meg, aztán a csomagjainkat a portára letéve körbenéztünk Kinizsi várában.

Korábban már jártam arra, de akkor csak kívülről láttam, ezúttal belülről is végigjártuk. Legizgalmasabb persze a lakótorony volt, ahová fellépcsőztünk persze, mintegy bemelegítésként.

8Nem hagyhattuk ki a közelben lévő pálos kolostor romjait sem, ahol emlékeim szerint egyik legédesdedebb szabadtéri szundikálása esett meg velem pár évvel ezelőtt. Most csak körbejártuk, mert várt minket az út.

Aztán végre, háromnegyed 11 körül nekivágtunk a túrának. Tudni kell róla, hogy hátizsákos kirándulás volt, minden holminkat magunkkal cipeltük. Először erdőben gyalogoltunk, aztán réten vágtunk át, majd völgybe le, és megint erdő.

12A legszebb időszakot választottuk ki, a színpompás levelekkel. Zoli egyszer külön felmászott egy hegyre, csúcsot gyűjteni, én megvártam az avarban.

16A Csicsói erdészháznál ebédeltünk, pihengettünk, és ekkorra végre kisütött a nap is. Innentől már kezdett ismerőssé válni a terep, hiszen előző lakóhelyünkhöz, Balatonhenyéhez közeledtünk.

19Kora délutánra le is értünk a Dobogó-hegyről a faluba, amit furcsa volt másfél év után viszontlátni. Természetesen ismerősöket is felkerestünk, a fuvolista-író Lanczkor családot, öreg hippi zenészt és nyelvészt, Csabát, végül a szőlőhegyen lakó Tibort (aki köztudomásúlag a legjobb bor). Kaptunk tőle finom cukkinis lepényt, aztán továbbindultunk a Fekete-hegy oldalában.

23Elhaladtunk a régi házunk kertje alatt is, és némi nosztalgiával néztük fentről az ismerős kilátást. Elhatároztuk, hogy nem megyünk fel az Eötvös-kilátóba, ahol korábban már csomószor jártunk, hanem szomjunkat oltjuk a Nagy-Csere kútnál, majd a Fekete-hegy oldalán megyünk át Szentbékkállára.

3A faluba már szürkületben értünk, a Kőtengerhez pedig sötétedésre. Ott egy tölgyfa alatt találtunk jó kis táborozó helyet, ahol felállíthattuk sátrunkat. Kb. 21 km-t tettünk meg aznap.

1Éjszaka rájöttem, hogy a helyszín mégsem annyira tökéletes, a feltámadó szél miatt folyamatosan makk-zápor zúdult a sátor-ponyvára. Ráadásul az eső is rákezdett. Másnap 7 óra után keltünk útra.

2Ekkor már nem volt akkora a lendületünk, különösen az enyém. Nem aludtam ki magamat, az idő borongós volt és hűs, ráadásul a folyamatos köhögés miatt nehezebben haladtam.

7 (2)Mindszentkállánál nem az új, hanem a régi kék-jelzést követtük, mert Zoli mindenképp be akart gyűjteni magának két csúcsot. Mivel ezt a szakaszt már nem igazán járják, helyenként dzsungelre emlékeztetett. Miközben a férjem megmászta a Köves-hegyet és a Láz-tetőt, én reggeliztem és olvasgattam. Zoli azzal a „remek” hírrel tért vissza, hogy valahol az erdőben elhagyta a telefonját, amit aztán nem is sikerült megtalálni.

7 (3)Miután áthaladtunk a gerincen, elértük a valódi kéket, ami innen a Csobánc hegyre vezetett fel. Megmondom őszintén, elfogott a kétségbeesés, hogy nekem oda fel kell menni. Míg én szenvedve vonszoltam magamat, addig Zoli az elhagyott kertekből szőlőt, diót, galagonyát szedett, és csemegézett. Amikor a csúcs előtt nem sokkal észrevette, hogy nagyon kivagyok, képzeljétek, az én hátizsákomat rákötötte a sajátjára, és úgy ment tovább.

10Végre sikerült feljutnunk a Csobáncra, ahol a szél majdnem letépte a fejünket. A várat sajnos nagyon vacak, elhanyagolt állapotban találtuk. Zoli persze felmászott a várfalra, szerintem direkt azért, hogy a frászt hozza rám.

12Igyekeztem kicsit pihenni egy padon, de amikor elindultunk lefelé, a kőtörmelékes úton megint rámjött a kínlódás. Itt kicsit össze is kaptunk, mert Zoli szerint ez csak műhiszti, simán le tudok rajta menni. Le is tudtam, de ezt persze csak utólag láttam be.

9 (3)Fél kettőre értünk Káptalantótiba, ahol bevásároltunk a boltban, és láttuk, hogy csúnya, fekete fellegek gyülekeznek az égen. Ekkor határoztuk el, hogy az időjárásra és az állapotomra való tekintettel itt most abbahagyjuk a túrát. 12 km. Alighogy felszálltunk a buszra, el is kezdett szakadni az eső. Tapolcán átszálltunk a keszthelyi buszra, ami a Balaton partján haladt végig.

17Míg a pályaudvartól elgyalogoltunk a szállásunkra, a Balaton Vendégházba, sikerült szétáznunk. Bebújtunk a jó meleg ágyba, és ott vártuk meg, míg eláll. Amint kisütött a nap, kisétáltunk a partra nézelődni, fotózni. Megnéztük a kikötőt és a régi strandot is. ezután még a belvárosban is tettünk egy kisebb kört, majd irány a szállás és a pihe-puha paplan.

21A szombatot Keszthelynek szenteltük. Reggel a piacon és a boltban bevásároltunk, aztán irány a kastély. A férjem hallássérült, ami nem egy kellemes dolog, az viszont jó benne, hogy a múzeumok többségébe kedvezménye van. (Pozitív hozadéka még amúgy, hogy az ember nem ébred fel, amikor a tölgyfa makkokkal bombázza a sátrat!)

4Így egész nap ingyen járhattuk végig a kiállításokat. A Festetics-kastély már tavaly megnéztük, ezért a termeken most átsiettünk, újdonságot csak az jelentett, hogy most elmehettünk a toronyba, ahonnan láttuk a parkot, a várost és a Balatont is.

7A vadászati kiállítás pozitív csalódást jelentett, nagyon gazdag a gyűjtemény. A vasútmodell kiállításon átmentünk gyerekbe, és hosszú időn keresztül néztük a kisvonatokat meg a köréjük épített tájat.

10Míg Zoli a pálmaházban kaktuszokat nézett, én lefeküdtem egy padra, és elaludtam a napon. A madárparkban sokáig nézegettük a madarakat, aztán a gondozó is odaült hozzánk, és hosszasan beszélgettünk vele.

12Zoli még egy hüllő és lepke-kiállítást is végigjárt, ami alatt én szintén szundítottam a betegség és fáradság miatt. Az utolsó múzeum az Amazon-ház volt, ahol vicces utazási dolgokról esett szó.

3Nagyon tetszett mindkettőnknek, de a végére már marhára éhesek voltunk. A túra alatt először és utoljára ekkor ettünk meleg ételt, a Lakoma-étteremben. Ezután megint kisétáltunk a Balaton-partra, ezúttal a másik irányba indulva, majd beszélgettünk egy padon ülve.

20Mit csinál az őrült túrázó? Hajnali 5-kor kel, hogy minél korábban indulhasson az útnak. Ehhez nekünk még egy bolt-látogatásra és egy busz-útra volt szükség, és 7 órakor már Szigligeten is voltunk.

2Felindultunk a várhoz, útközben találkoztunk egy cigarettafüsttől és alkoholtól bűzölgő nénivel, aki közölte, hogy a vár 9-kor nyit, és a pecsét odabent van. Csalódott arcunkat látva azonban közölte, hogy bár igazából ez tilos lenne, de ő csak beenged minket.

6Egy órát töltöttünk hát el a nagyon szépen rendbe-hozott, látványos várban. Aztán továbbindultunk a hegyoldalban körbe, a kék után a sárgán, hogy Zoli megint begyűjthessen 1-2 csúcsot.

10A kápolnánál már marha fáradt voltam, dögledeztem, míg Zoli felment a Rókarántó-hegyre. A Királyné szoknyájára már együtt másztunk fel (részemről inkább vánszorgásnak nevezhető), ahol felmentünk az Óvárba. A kilátás gyönyörű volt, de láttuk, hogy az időjárás nem sok jót ígér.

11Mire leértünk a faluba, már esett is az eső, és nagyon úgy tűnt, hogy eszében sincs abbahagyni. Ezért közösen úgy döntöttünk, hogy ismét félbeszakítjuk a túrát, és hazamegyünk. Tapolcáról vonatoztunk Budapestre, ahol még egy mozi is belefért. Zoli pedig novemberben majd egyedül megmássza a Szent György hegyet, a Gulácsot és a Badacsonyt.