ÉletIskola – Őszhó

P1030680Szuper jó volt ez az október! Igazi harmonikus tanulás. Némi iskolás dolog is bejátszott persze, sok-sok életszerű kiegészítéssel. Vagyis inkább megfordítom: több volt az életszerűség, és ezeket egészítettük ki írással, olvasással, számolással.

P1030625Hogy így alakult, annak fő oka az időjárás. Jött a csodálatos indiánnyár, vétek lett volna a négy fal között maradnunk. Amit csak lehetett, kint tettük a kertben vagy a természetben. Imádom az otthontanulásnak ezt a rugalmasságát!

P1030689Először is sokat kirándultunk, a környék különböző részeit jártuk be. Hol három kislánnyal, hogy barátnőm gyerekeivel, hol a teljes hattagú életiskola-csapattal. Jártunk a kápolnánál, a kálvária-dombon, a temetőnél, a várban, a zártkerti részen, és a berkenyei erdőben. Jókat túráztunk, néztük a tájat, a látnivalókat. Néha olyan meleg volt, hogy mezítláb mentek.

P1030654

De nehogy azt higgyétek ám, hogy ezek amolyan céltalan kóborlások voltak, mert rengeteg „tanulást” is becsempésztem. Pl. úgy mentünk az útvonalon, hogy mindig mondtam, melyik égtáj felé kell kanyarodni. Vittem a Börzsöny-térképet, azon kellett tájékozódniuk. Figyeltük a lágyszárú növényeket, a bokrokat, fákat.

P1030686Gyűjtöttek mindenfélét, színes levelet, gyékényt, ettek szedret, kökényt. Figyeltük a rovarokat, madarakat, és rémüldöztünk az ál-vaddisznótól. Avart szórtak, vadász-lesre másztak. Amikor letelepedtünk pihenni, a Börzsöny felszínéről és élővilágáról, vagy a Nógrádi vár történetéről meséltem nekik.

P1030655A természet annyira megihlette a gyerekeket, hogy erről rajzoltak és alkottak. Hegyeket, állatokat, de azért emberi portrékat is. A színes faleveleket, terméseket felhasználták festményeikhez, bábuikhoz, de Ilus múltkor egy régi zokniból varrt magának bábot.

P1030676

Csillag az iskolai rajz- és technikaórákon brillírozott; említésre méltó a levélfestménye, a baglyos színes-papíros alkotása a faliújságon, vagy a mütyürös-dobozkája. Kende (!) is kapott már 4/5-öt (!!!) egy rajzára, de azért szívesebben cserepezett egy építkezésen. Az iskolában tökfaragó-napot tartottak, ahol mind a ketten díjazottak lettek.

P1030753Amikor beszorultunk a házba, a kert zöldségeiről beszélgettünk, rajzoltak szépséges répát, petrezselymet, paradicsomot, paprikát. Arról is beszélgettünk, hogyan maradhat szép az ember környezete, miért fontos a rend, és hogyan takarékoskodhatunk az energiával. (Azt hiszem, ebben profik vagyunk.)

P1030653

Az 56-os forradalom nagyon érdekelte őket (nagyszüleik okán is, akik ugye ezt átélték), erről nézegettünk képeket. Aztán a téma elterelődött (sokszor történik ez meg velünk), földrengésekre, vulkánokra (Pompeji), és cunamira. Csillagék az osztállyal a balassagyarmati hulladék-feldolgozóban jártak, ami elmondása szerint nagyon érdekes volt, Kendéék pedig szintén iskolatársakkal almát szedtek Berkenyén.

P1030677A vénasszonyok nyarában a „sulis” tanulás is többnyire szabadban zajlott. Általában úgy történt, hogy az elején még bent voltunk (9-kor szoktunk kezdeni, és akkor azért elég hűs az idő ahhoz, hogy a teraszon ücsörögjünk, ez itt a Börzsöny!), szünet után viszont kiköltöztünk a teraszra.

P1030647Kevesebbet hallgattunk zenét, akkor is főleg a Despacito különféle hangszeres (zongorás, csellós, fuvolás) feldolgozásait. A kirándulások során és napkezdéskor énekelgettünk, ebben a hónapban főleg az állatos dalokra került a sor. A három kislány fuvolakoncerten vett részt itt Nógrádon.

P1030744A zenével kapcsolatos legnagyobb esemény a szintetizátor! Egy régi falubéli srác felajánlása volt, Kincső számára kértem, hogy azon gyakorolhassa a zongorázást. Mit ne mondjak, nem csak ő ül sokat az új hangszer előtt, hanem az összes tesója (bevallom, én is kipróbáltam már, és sok régi dallam előjött a zeneiskolás évekből). Eszméletlenül sokat fejlődik mindenki, mind a hallásuk, mind a kottaolvasásuk.

P1030691Főként az őszről, a természetről, erdőről, állatokról mondtunk verseket (pl. Cinege cipője, Itt van az ősz, Gesztenyelevél, Októberi lakoma), és ezekről is olvastak (pl. Cinke és veréb, Mesél az erdő). Néha egész gyakorlatias dolgokról, pl. mit süssünk almából, hogyan készítsünk gesztenyekatonát, vagy milyen menüt állítsunk össze az erdei vadaknak.

P1030675Emellett sok mese is „terítéken” volt: A nagyravágyó ló, Állatmese, Sínen ül egy fehér nyúl, Jól menő kölcsönző, Tél, Módos gazda és szegény ember, A rátóti csikótojás… Közös esti mesének az „Emil és a detektívek”-et olvastuk. Ez alapján színdarab is készült, Csillagék ezt nézték meg a váci Dunakanyar színházban.

P1030640Nyelvtanból főként a helyesírás volt most hangsúlyos, pl. az i/í, vagy a j/ly. Emellett szinonimákról és ellentétekről, illetve az egy-többjelentésű, és azonos alakú szavakkal foglalkoztunk. Szókártyákat raktak abc-sorrendbe, és angyalkártyákat húztunk, olvastunk, beszélgettünk róluk.

P1030670Angolból a betűk és a számok kaptak főszerepet. Százig számoltunk, életkorokról, telefonszámokról beszéltünk, és az abc-betűivel gyűjtöttünk szavakat. Ehhez sok segédanyagot (dal, oktató-videó) találtam a neten, de hanganyagot is hallgattak hozzá.

P1030704Matematikából, ha már az egész hónap ennyire gyakorlatiasra sikeredett, a kézzel fogható mérések álltak a középpontban. Én nagyon szeretem ezt a témát, és a gyerekek is (kivéve, ha az átváltásokra kerül a sor, de azért ezekkel is meg kellett küzdeniük). Leginkább azt imádják, mikor ténylegesen mérünk.

P1030662Fogták a mérőszalagot, szabócentit, és irány a ház, a bútorok, a tárgyak, saját maguk. Kipakoltuk a hűtőszekrény meg a kamra (természetesen nem teljes!) tartalmát, és számolgattuk a grammokat, dekákat, kilókat. Mindenféle vizes-palack űrtartalmát hasonlítgattuk össze. Időben pedig lépésről lépésre jutottunk el a másodperctől az évig. Az „okosdoboz”-ból is csupa mérős feladatot csináltak, sokszor ők maguk kérték szabadidejükben, hogy hadd játszhassanak (és persze tanulhassanak) ennek a netes tanulós programnak a segítségével.

P1030692Aztán pedig jött az őszi szünet, amit Virág Medinán, a nagyok Berkenyén és Únyon, a kicsik pedig Bakonyban töltöttek nagyrészt. Erről majd a következő havi életiskolás bejegyzésben fogok beszámolni.

P1030683Közben pedig elérkezett a november, a hamisítatlan „benti világ”, amikor egész biztosan többet fogunk írni, olvasni, számolni, és rengeteg kézműves-ötletem is van már.

 

  1. november

4 thoughts on “ÉletIskola – Őszhó

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s